Fietsen in de Ardennen

Wie fietst in de Ardennen neemt de RAVeL

De ravel van Gouvy naar Bastogne (oude spoorlijn 163 – RAVeL Gouvy – Bastogne ) passeert op enkele honderden meters van La Vilette – Buret.  Er is een aftakking naar Houffalize.  Vandaag kiezen we om daar te vertrekken en doen we het traject Houffalize – Bourcy – Bastogne.

Houffalize

Houffalize is een klein, gezellig stadje in de buurt van Bastenaken. Voorzien van een hoofdstraat met druk bezochte tavernes, leuke bakkers, veel stille plekjes en omgeven door een kring van groen. Eens buiten de hoofdstraat heerst rust.

Wie de pijlen ‘RAVeL’ volgt, vindt onder de statige platanen naast de Ourthe een parking. Hier vertrekt een fietstocht over een RAVeL.

Dit is een uitgebreid fietspadennetwerk dat meestal over vroegere spoorwegbeddingen of jaagpaden loopt. Ze hebben max een stijgingspercentage van 2 à 3 %. En zijn dus geschikt voor iedereen.

Wie de fiets in of op de auto heeft, kan zo vertrekken. De anderen lopen 100 m terug en vinden daar bij Houffabike (Houffabike – fietsenverhuur) een ruim assortiment, goede huurfietsen met toebehoren (kinderzitje, helm, enz). En ja, ze hebben er ook elektrische fietsen.

Vlak fietsen in de Ardennen

Houffalize  – Bourcy – Bastogne. 21 km vlak fietsen verwachten we dan.

Het is met stijgende – what’s in a name – verbazing dat we na ongeveer 100m fietsen langs de Ourthe, de helling voor ons bekijken, 10%? 15% ? Zelfs met de aanmoedigingen van de passerende wandelaars opteren we om te voet naar boven te gaan.  Gelukkig gaat het hier maar om een luttel aantal meters.

Eens die passage voorbij, komen we op het echte fietspad. Wat alles waar maakt wat beloofd was. Een beetje vals plat, een kabbelend riviertje, veel groen, rotsen, maar vooral rust en stilte.
De talrijke bomen worden echt bos, het bos maakt plaats voor velden zacht wuivend graan, weiden vol rustig grazende koeien, weidse panorama’s, terug bos.

Een spoor van platgelopen gras loopt naar een klaterend beekje met een houten bruggetje. Het paadje dringt het donkere bos binnen. Even twijfelen we. Volgen? Onze nuchterheid wint het van onze nieuwsgierigheid. Eerst naar Bastogne.

Vlak?

We trappen. Toch wat steviger trappen. We schakelen een versnelling lager. Na ongeveer 8 km stijgt de helling wat sterker, maar toch nog altijd vlot te doen. En even later fietsen we alweer op vlak terrein.

Tavigny en Boeur zijn we in alle stilte gepasseerd. In Bourcy komen we op een T-punt. Links naar Gouvy, rechts naar Bastogne.  We kiezen rechts.

Wie graag een restaurantje opzoekt voor een hapje of een drankje moet even opletten. 500m verder rechts ligt een kleine parking met daarachter een taverne (wel enkel in het weekend open). Wij hopen op een bankje mét uitzicht voor onze picknick onderweg en draaien naar rechts.

Het oude station van Bourcy valt ons op. Omgevormd tot gezinswoning, maar eenvoudig en degelijk gerestaureerd, zodat het station er duidelijk in te herkennen valt.

Naar Bastogne is het fietspad volledig vlak. Imposante windmolens torenen op. Hun wieken draaien traag en monotoon door de lucht.
Het is genieten van de zon en het landschap tot er plots grijze heuvels verschijnen.

Op onze tenen piepen we links over de omheining. Een steengroeve. Ze lijkt nog steeds in gebruik. De bodem is van hier uit niet te zien, maar de steile wanden boezemen ontzag in.

De grote rotsen aan de overkant van het fietspad worden onze picknickplaats met het gevraagde panoramisch uitzicht.

Mardasson Memorial

We blijken dan al Bastogne bereikt te hebben. We zien de 5-puntige ster van het Mardasson Memorial boven de bomen uit komen en volgen het fietspad richting Wiltz. Daar vinden we de wegwijzer naar het Memorial en het War Museum.

De site is imponerend. In deze tijden van dreigende aanslagen en oorlogsgeweld in een immer harder wordende wereld, worden we stil bij de boodschappen die in grote letters gegraveerd staan op het monument.

War Museum

Ook het War Museum is zeker de moeite waard (War museum Bastogne). Je beleeft de geschiedenis opnieuw. Deels door het opgebouwde parcours, maar ook door de verhalen van de 4 “personen” die de oorlog echt mee maakten nl. een Duitse en Amerikaanse soldaat, een plaatselijke lerares en een jongen van 11.

Bij het binnen komen werden we verwittigd dat een bezoek aan de tentoonstelling 2 uur in beslag zou nemen. Wij zijn onderweg echter langer blijven hangen en misten zo één van de 4 voorstellingen die op regelmatige plaatsen worden vertoond.

Het museum beschikt ook over een gezellige taverne. Een fris drankje en een hapje kunnen we nu wel gebruiken. Om gesterkt terug op ons stalen ros te stappen.

Bois de la Paix

Op de terugweg draaien we nog even af in de richting van het ‘Bois de la Paix’. Volgens info op het internet bestaat het bos uit 4000 bomen, die er geplant zijn op de 50ste verjaardag van de Slag om de Ardennen. Bois de la Paix – Vredesbos

Deze bomen zijn opgedragen aan de Amerikaanse veteranen die gevochten hebben in de Ardennen, aan de Belgische strijders en aan de militaire en burgerslachtoffers van de winter 44-45. Elke veteraan die in 1994 in Bastenaken terugkwam, heeft een boom gekozen die voor altijd zijn naam zal dragen.

Het “Bois de la Paix” heeft op de grond de tekening van het embleem van UNICEF : de moeder met kind, die de menselijke tederheid symboliseert. Deze afbeelding is alleen vanuit de lucht te zien.  De boomsoorten in dit bos bestaan voornamelijk uit lijsterbessen, berken, beuken en eiken.

Eigenlijk niet te missen dus. Maar we kozen ervoor om de wandelroute te volgen door de standaardpijlen te volgen.

Afdalen

De verdere terugweg verliep heel vlotjes. Vanaf Bourcy is het zo goed als 10 km continue afdalen. Op recordtijd staan we dan ook terug aan de auto. Nog even rijden we door tot in het centrum, want we hadden dorst gekregen van het fietsen.

Omdat we logeren in Buret, hadden we evengoed kunnen starten in de buurt van Vissoule of Buret zelf. Maar het eerste deel van de fietstocht was zeker de moeite waard om er de extra kilometers voor over te hebben.

Bastogne – Wiltz

Wie graag wat meer kilometers af legt, kan vanaf het War Museum de route naar Wiltz volgen. Prachtige natuur, maar iets meer glooiend (ongeveer 200 m hoogteverschil op 19 km). Veel info en foto’tain’thierover vind je op RAVel Wiltz – Bastogne.

Er rijdt ook een bus van Wiltz naar Bastogne terug.